Sayfa metinleri ve açıklamaları
Aradığınız ayrıntıyı sayfa bazında okuyabilirsiniz. Ekran görüntüleri ve tablolar için belge önizlemesini kullanın.
Sayfa 1
BORDRO UYGULAMALARI
FARKLI KANUNLARA TABİ PERSONEL İÇİN
BORDRO UYGULAMALARI
17103 SAYILI KANUN
(İmalat ve Bilişim Sektörü İstihdam Teşviki)
Yararlanma Şartları
• 1/1/2018 ila 31/12/2020 tarihleri arasında işe alınmış olması.
• Türkiye İş Kurumu’na kayıtlı işsiz olması.
• 18 yaşından büyük kadın,
• 18 yaşından büyük 25 yaşından küçük erkek sigortalılar ile
• İşkur’a engelli olarak kayıtlı sigortalılar için sigortalının işe giriş tarihinden itibaren
18 ay süre, işe giriş tarihi itibariyle (18 yaşın altındaki sigortalılar dahil) olmak
üzere diğer sigortalılar için sigortalının işe giriş tarihinden itibaren 12 ay süreyle
uygulanacaktır.
• İşe alındıkları aydan önceki üç ayda toplam 10 günden fazla 4/1-a, b, c Ek-6 ve
Ek 9. Madde kapsamında sigortalı olmamaları,(İsteğe bağlı sigortalılık hariç)
• İmalat veya Bilişim sektöründe faaliyet gösteren işletmelerde çalıştırılmaları
halinde, ilgili döneme ait günlük brüt asgari ücretin sigortalının prim ödeme
sayısıyla çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere, sigortalının 5510
sayılı Kanunun 82 nci maddesi uyarınca belirlenen prime esas kazançları
üzerinden hesaplanan sigortalı ve işveren hissesi primlerinin tamamı işsizlik
fonundan karşılanır.
• 01/10/2020 tarihi ve sonrasında tescil edilen işyerleri bu destek kapsamına
girmemektedir.
• İşveren için uygulanan bir teşviktir, personel ücret hesaplamalarında bir değişiklik
olmaz.
30 Mayıs 2025
İlgili Versiyon/lar : ETA:V.11, ETA:V.11 Pro
İlgili Modül/ler: Bordro
Sayfa 2
Programda Uygulanması
• Bordro / Servis / Parametreler / İstihdam sayfasındaki “İşv.Sig. Prim teşviki 2-
17103 İmalat/Bilişim” seçilir.
• Personel sicil kartında Teşvikler bölümünden “2-17103 İmalat/Bilişim” parametresi
işaretlenmelidir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Kanun no sahasına “17103” yazılarak döküm
alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel bu kanun (17103) altında gruplanır.
• Raporlar / Teşvik Raporları / Tüm Teşvik Raporları raporundan Kanun No: 17-
17103 tabi seçilerek işverenin indirimleri görülebilir.
27103 SAYILI KANUN
(Diğer İstihdam Teşviki)
Yararlanma Şartları
• 1/1/2018 ila 31/12/2020 tarihleri arasında işe alınmış olması.
• Türkiye İş Kurumu’na kayıtlı işsiz olması.
• 18 yaşından büyük kadın,
• 18 yaşından büyük 25 yaşından küçük erkek sigortalılar ile
• İşkur’a engelli olarak kayıtlı sigortalılar için sigortalının işe giriş tarihinden itibaren
18 ay süre, İşe giriş tarihi itibariyle (18 yaşın altındaki sigortalılar dahil) olmak
üzere diğer sigortalılar için sigortalının işe giriş tarihinden itibaren 12 ay süreyle
uygulanacaktır.
• İşe alındıkları aydan önceki üç ayda toplam 10 günden fazla 4/1-a, b, c Ek-6 ve
Ek 9. Madde kapsamında sigortalı olmamaları,(İsteğe bağlı sigortalılık hariç)
• Diğer Sektörlerde faaliyet gösteren işletmelerde çalıştırılmaları halinde,
sigortalının 5510 sayılı Kanunun 82 nci maddesi uyarınca belirlenen prime esas
kazanç alt sınırı üzerinden hesaplanan sigortalı ve işveren hissesi primlerin
tamamını işsizlik sigortası fonundan karşılanacaktır.
• 01/10/2020 tarihi ve sonrasında tescil edilen işyerleri bu destek kapsamına
girmemektedir.
• İşveren için uygulanan bir teşviktir, personel ücret hesaplamalarında bir değişiklik
olmaz.
Programda Uygulanması
• Bordro / Servis / Parametreler / İstihdam sayfasındaki “İşv.Sig. Prim teşviki 3-
27103 Diğer” seçilir.
• Personel sicil kartında Teşvikler bölümünden “3-27103 Diğer” parametresi
işaretlenmelidir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Kanun no sahasına “27103” yazılarak döküm
alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel bu kanun (27103) altında gruplanır.
• Raporlar / Teşvik Raporları / Tüm Teşvik Raporları raporundan Kanun No: 19-
27103 tabi seçilerek işverenin indirimleri görülebilir.
Sayfa 3
37103 SAYILI KANUN
(Bir Senden Bir Benden İstihdam Teşviki)
Yararlanma Şartları
• 1/1/2018 ila 30/11/2018 tarihleri arasında işe alınmış olması,
• Türkiye İş Kurumu’na kayıtlı işsiz olması,
• İşe giriş tarihi itibariyle 18 yaşından büyük, 25 yaşından küçük olması,
• İşe giriş tarihinden önceki üç aylık sürede toplam 10 günden fazla 4/1 a, b, c Ek-6
ve Ek 9. Madde kapsamında sigortalı olmamaları, (isteğe bağlı sigortalılık hariç)
• İşe giriş tarihi itibariyle sigortalının, gerçek kişi işverenin ya da adi ortaklıklarda
ortaklardan her birinin birinci derece kan veya kayın hısmı ya da eşi olmaması,
alındıkları her işyeri en fazla 2 sigortalıdan dolayı bu destekten
yararlanabilecektir.
• İşyerlerince 2017 yılına ilişkin ortalama sigortalı sayısına ilave olarak istihdam
edilecek belirtilen şartları taşıyan sigortalılar için ücret, prim ve vergi desteği
sağlanacaktır.
• Prim Desteği; prime esas kazanç alt sınırı üzerinden hesaplanacak sigortalı ve
işveren hisselerin tamamı tutarında destek sağlanacaktır.
• Ücret Desteği; Günlük asgari ücret tutarı’nın sigortalının prim günü sayısıyla
çarpımı sonucu bulunacak tutarda destek sağlanacaktır.
• Vergi Desteği; Maliye Bakanlığınca destek kapsamındaki sigortalıların asgari
ücret üzerinden hesaplanacak gelir ve damga vergileri karşılanacaktır.
• İşveren için uygulanan bir teşviktir, personel ücret hesaplamalarında bir değişiklik
olmaz.
Programda Uygulanması
• Bordro / Servis / Parametreler / İstihdam sayfasındaki “İşv.Sig. Prim teşviki 4-
37103” seçilir.
• Personel sicil kartında Teşvikler bölümünden “4-37103” parametresi
işaretlenmelidir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Kanun no sahasına “37103” yazılarak döküm
alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel bu kanun (37103) altında gruplanır.
• Raporlar / Teşvik Raporları / Tüm Teşvik Raporları raporundan Kanun No: 20-
37103 tabi seçilerek işverenin indirimleri görülebilir.
16322 / 26322 SAYILI KANUN
(Yatırım Teşvik Belgeli İşverenlere Prim Teşviki)
Yararlanma Şartları
• Yatırımlarda Devlet yardımları hakkında kararlar çerçevesinde düzenlenen teşvik
belgeleri kapsamında gerçekleştirilecek yatırımlarla istihdam edilen sigortalılar
için, 81 inci madde uyarınca belirlenen prime esas kazanç alt sınırı üzerinden
hesaplanan sigorta primlerinin; İşveren hisselerin tamamına veya Bakanlar
Kurulunca istatiki bölge birimleri sınıflandırılması, kişi başına düşen milli gelir veya
sosyoekonomik gelişmişlik düzeyleri dikkate alınmak suretiyle belirlenen illerde
Sayfa 4
işveren hisseleri ile birlikte sigortalı hisselerin tamamına kadar olan kısmı
Ekonomi Bakanlığı bütçesinden karşılanır.
• Bakanlar Kurulu ayrıca Ekonomi Bakanlığınca karşılanacak tutarın uygulama
süresi, karşılama oranını ve kapsamını; yatırımın sektörü, büyüklüğü ve
bulunduğu illere göre farklılık göstermektedir.
• Sosyal güvenlik destek primine tabi çalışanlar ve yurt dışında çalışan sigortalılara
uygulanmaz.
• İşveren için uygulanan bir teşviktir, personel ücret hesaplamalarında bir değişiklik
olmaz.
Sigorta Prim Desteği Kapsamına Giren İşletmeler
• Büyük ölçekli yatırımlar, stratejik yatırımlar ve bölgesel teşvik uygulamaları
kapsamında teşvik belgesi düzenlenerek desteklenen işletmeler sigorta primi
işveren hissesi desteğinden,
• 6ncı bölgede; büyük ölçekli yatırımlar, stratejik yatırımlar ve bölgesel teşvik
uygulamaları kapsamında teşvik belgesi düzenlenerek desteklenen işletmeler
sigorta primi işveren hissesi desteğine ilave olarak ayrıca sigorta primi (işçi
hissesi) desteğinden yararlanabileceklerdir.
• İşletme sahipleri söz konusu destekten yararlanabilmeleri için, Ekonomi
Bakanlığınca düzenlenmiş teşvik belgelerinin 1/1/2012 tarihinden sonra almış
olmaları, teşvik belgesi üzerinde “sigorta prim işveren hissesi desteği” veya
“sigorta prim desteğini unsurları içerisinde yer alması ve aynı zamanda bu
belgelerinin yine Ekonomi Bakanlığınca tamamlama vizesinin de yapılmış olması
gerekmektedir.
• Tamamlama vizesi yapılmış olan işyerlerinden 1,2,3,4 ve 5.bölgelerde kurulu
bulunan işyerleri ile hangi bölgede kurulu olduğu üzerinde durulmaksızın gemi
inşa yatırımlarına ilişkin işyerlerinde çalışan ve destek kapsamına giren
sigortalılara ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerinin 16322 sayılı,
• Tamamlama vizesi yapılmış olan işyerlerinden 6.bölgede kurulu bulunan
işyerlerinde çalışan ve destek kapsamına giren sigortalılara ilişkin aylık prim ve
hizmet belgelerinin 26322 sayılı kanun numarası seçilir.
Sigorta Prim Desteğinden Yararlanmaya Başlanılacak Tarih
• Sigorta prim hissesi desteği uygulamasına, tamamlama vizesi tarihinin Sosyal
Güvenlik Kurumuna bildirilmesini takip eden aydan itibaren başlanır. Uygulamanın
ilk başladığı ay esas alınarak teşvik belgesinde kayıtlı azami destek oranının
aşılmaması kaydıyla belgede belirtilen süre kadar yararlandıktan sonra
uygulamaya son verilir.
• Genel teşvik uygulamaları kapsamında desteklenen, tersanelerin gemi inşa
yatırımlarında tamamlama vizesi şartı aranmaksızın belge konusu geminin
yapımında istihdam edilen sigortalılar için ödenmesi gereken sigorta primi işveren
hissesinin asgari ücrete tekabül eden kısmı Bakanlıkça karşılanabilir. Bu destek,
gemi inşası devam etse dahi yatırıma başlama tarihinden itibaren en fazla 18 ay
süreyle uygulanır. Yat, yüzer tesis ve deniz araçlarının inşasına yönelik yatırımlar
da bu kapsamda değerlendirilir. Uygulama, teşvik belgesinde kayıtlı istihdam
sayısını aşmamak üzere ödemeye esas bilgilerin Sosyal Güvenlik Kurumuna
bildirmesini takip eden aydan itibaren başlanır.
Sayfa 5
Programda Uygulanması
• Bordro / Servis / Parametreler / İstihdam sayfasındaki “6322 sayılı Sigorta Primi
İnd.“ 1- 16322 ya da 2-26322 seçilir.
• Personel sicil kartında, Sigorta/Aile Bilgileri sekmesinde Uygulanacak Kanun No:
“16322” ya da “26322” yazılır.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Bildirge Türü: 17-16322 Tabii. ya da 18-26322
Tabii. seçilerek döküm alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel (16322) ya da (26322) kanun altında
gruplanır.
5921 SAYILI KANUN
(İşsizlik Maaşı Alanın İstihdamına İlişkin İndirim)
Yararlanma Şartları
• İstihdamı teşvik etmek üzere uygulanır.
• 01/10/2009 dan itibaren uygulanır.
• İşveren 6 ay önceki aylık prim hizmet belgesinde bildirilen işçi sayısını arttırmış
olmalıdır.
• İşsizlik ödeneği almaya hak kazanmış olan sigortalının, işsizlik ödeneği almaya
hak kazanmadan önce son çalıştığı işyeri haricindeki bir işyerinde işe başlamış
olması
• Bu kanundan yararlanan işverenler için personel bazında SGK işveren priminden
asgari ücret tutarı üzerinden 6 ay süre ile %100 indirim sağlanır.
Programda Uygulanması
• Personel sicil kartında uygulanacak kanun no sahasına 05921 yazılmalıdır.
• Bordro/Servis/Parametreler/İstihdam sayfasındaki “İşveren hissesi sigorta prim
teşviki uygulanacak mı” parametresi işaretlenmelidir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Bildirge Türünde ilgili 8-05921’a Tabi seçilerek
döküm alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel bu kanun (05921) altında gruplanır.
• Bu kanuna tabi personelde Yıllık izindeki süre e-bildirge sırasında oluşan xml
dosyasında parametreye bağlı olarak “05510” ya da “00000” kanun numarası
altında gruplanır.
• Personel çalıştığı gün itibari ile bu kanundan kısmen faydalanıyorsa kalan günler
e bildirge sırasında oluşan xml dosyasında parametreye bağlı olarak “05510” ya
da “00000” kanun numarası altında gruplanır. Örneğin; 10/10/2009’da işe giren
personel 04/2010’da oluşturulan xml’de, 9 gün 05921, kalan günler 05510 ya da
00000 kanun altında gruplanır.
Not: 5951 sayılı ilgili kanun da 5921 sayılı kanunun devamıdır. 5951’e giren
personel 5921 kanundaki gibi değerlendirilir.
Sayfa 6
5510 SAYILI KANUN
(Borcu Olmayanlara %5 lik İndirim)
Yararlanma Şartları
• Borcu olmayan işverenler bu kanundan yararlanır.
• Sigorta matrahı üzerinden % 5 oranında prim indirimi sağlar.
Programda Uygulanması
• Personel sicil kartında kanun numarası yazmaya gerek yoktur.
• Bordro/Servis/Parametreler/İstihdam sayfasındaki “İşveren sigorta prim payı
indirimi” parametresi işaretlenmelidir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Bildirge Türünde ilgili kanun 2-05510’a tabi
seçilerek döküm alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel bu kanun (05510) altında gruplanır.
4447 SAYILI KANUN
(18-29 Yaş Aralığında Erkek Ve 18 Yaşından Büyük Kadın Sigortalı Çalıştırma
İstihdamı)
Yararlanma Şartları
• İstihdamı teşvik etmek üzere uygulanır.
• 01/07/2008-31/12/2015 tarihleri arasında personel işe alınmış olmalıdır.
• Personel erkek ise 18 yaşından büyük 29 yaşından küçük olmalıdır.
• Personel kadın ise 18 yaşından büyük olmalıdır.
• Son altı ayda aynı işyerinde çalışmamış olmalıdır.
• İşveren son 12 ayda ortalama işçi sayısını arttırmış olmalıdır.
• Bu kanundan yararlanan işverenler için personel bazında SGK işveren priminden
asgari ücret tutarı üzerinden ilk yıl % 100, ikinci yıl % 80, üçüncü yıl % 60,
dördüncü yıl % 40, beşinci yıl % 20 oranında indirim sağlanır.
Programda Uygulanması
• Personel sicil kartının kişisel bilgiler sayfasında İşveren hissesi sigorta prim teşviki
parametresi işaretlenmelidir.
• Personel sicil kartında kanun numarası yazmaya gerek yoktur.
• Bordro/Servis/Parametreler/İstihdam sayfasındaki “İşveren hissesi sigorta prim
teşviki uygulanacak mı” parametresi işaretlenmelidir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde döküm almak için Bildirge Türü’ne
1. yıl için 3-14447’ye Tabi seçilerek döküm alınır.
2. yıl için 4-84447’ye Tabi seçilerek döküm alınır.
3. yıl için 5-64447’ye Tabi seçilerek döküm alınır.
4. yıl için 6-44447’ye Tabi seçilerek döküm alınır.
5. yıl için 7-24447’ye Tabi seçilerek döküm alınır.
Sayfa 7
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel yukarıda belirtilen yılına göre ilgili kanun
altında gruplanır.
• Bu kanuna tabi personelde yıllık izindeki süre e-bildirge sırasında oluşan xml
dosyasında parametreye bağlı olarak “05510” ya da “00000” kanun numarası
altında gruplanır.
• 4447 sayılı kanuna göre çalışan personel, işe giriş tarihi ve yıllık iznine göre
çalıştığı gün itibari ile değişik kanunlardan faydalanıyorsa kalan günler e-bildirge
sırasında oluşan xml dosyasında parametreye bağlı olarak “05510” ya da “00000”
kanun numarası altında gruplanır. Örneğin; 10/01/2009 ‘da işe giren ve 10 gün
yıllık izin kullanan personel için 01/2010’ da oluşturulan xml de, 9 gün 14447, 11
gün 84447, kalan günler (yıllık izin günleri) 05510 ya da 00000 kanun altında
gruplanır.
4857 / 5487 SAYILI KANUN
(Özürlü İşçi İstihdamı (Kontenjan Dâhilinde / Kontenjan Fazlası)
Yararlanma Şartları
• Özürlü personel çalıştıranlar tarafından uygulanır.
• Bu kanundan yararlanan işverenler için personel bazında SGK işveren priminden
asgari ücret tutarı üzerinden kontenjan içi ise % 100, kontenjan dışı ise % 50
oranında indirim sağlanır.
Programda Uygulanması
• Personel sicil kartında uygulanacak kanun no sahasına, Kontenjan içi % 100 ise
14857 (Özürlü personel çalıştırma zorunluluğu olan işyerlerinde, personel
sayısının % 3’ü oranına dahil olan personele uygulanır. Örn; 60 personel var ise 2
personele bu kanun uygulanır.) Kontenjan dışı % 50 ise 54857 yazılmalıdır.
(Özürlü personel çalıştırma zorunluluğu olan işyerlerinde, personel sayısının %
3’ü oranını aşan personele uygulanır. Örn; 60 personel var ise 3 özürlü var ise, 1
personele bu kanun uygulanır, diğer ikisine 14857 sayılı kanun uygulanır.)
• Personel sicil kartı, diğer bilgiler sayfasında “Sakatlık var mı” parametresi
işaretlenmelidir.
• Personel sicil kartı, diğer bilgiler sayfasında “Sakatlık işv.his.sigorta prim teşviki”
parametresinde “1-Kontenjan içi veya 2-Kontenjan dışı” belirtilmelidir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Bildirge Türünde ilgili “9-14857’ye Tabi veya 10-
54857’ye Tabi” seçilerek döküm alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel bu kanunlar (14857-54857) altında gruplanır.
• Bu kanuna tabi personelde yıllık izindeki süre e-bildirge sırasında oluşan xml
dosyasında parametreye bağlı olarak “05510” ya da “00000” kanun numarası
altında gruplanır.
Sayfa 8
5084 SAYILI KANUN
(Teşvikli 49 İlde Uygulanan İşveren Sigortası İndirimi)
Yararlanma Şartları
• İstihdamı teşvik etmek üzere teşvik kapsamındaki 49 ilde uygulanır.
• Bu kanundan yararlanan işverenler için SGK işveren priminden asgari ücret tutarı
üzerinden organize sanayi bölgesi ise %100, diğer yerler ise % 80 oranında
indirim sağlanır.
Programda Uygulanması
• Personel sicil kartında uygulanacak kanun no sahasına, % 100 teşvikliler için
05084, % 80 teşvikliler için 85084 yazılmalıdır.
• Bordro/Servis/Parametreler/Teşvik sayfasındaki “Teşvik uygulanacak mı”
parametresi işaretlenmeli ve bu sayfadaki gerekli bilgiler düzenlenmelidir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Kanun no sahasına yararlanılan ilgili kanun no
yazılarak döküm alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel bu kanunlar (05084-85084) altında gruplanır.
5615 SAYILI KANUN
(Teşvikli 49 İlde Uygulanan İşveren Sigortası İndirimi)
Yararlanma Şartları
• İstihdamı teşvik etmek üzere teşvik kapsamındaki 49 ilde uygulanır.
• Bu kanundan yararlanan işverenler için SGK işveren priminden asgari ücret tutarı
üzerinden organize sanayi bölgesi ise % 100, diğer yerler ise % 80 oranında
indirim sağlanır.
Programda Uygulanması
• Personel sicil kartında uygulanacak kanun no sahasına, % 100 teşvikliler için
05615, % 80 teşvikliler için 85615 yazılmalıdır.
• Bordro/Servis/Parametreler/Teşvik sayfasındaki “Teşvik uygulanacak mı”
parametresi işaretlenmeli ve bu sayfadaki gerekli bilgiler düzenlenmelidir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Kanun no sahasına yararlanılan ilgili kanun no
yazılarak döküm alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel bu kanunlar (05615-85615) altında gruplanır.
Sayfa 9
25510 SAYILI KANUN
(Yatırım Teşvik Belgesi Sahiplerine Prim İndirimi)
Yararlanma Şartları
• Bölgesel Teşvik, Büyük Teşvik veya Taşınma Teşviki Belgesi almış işletmeler
yararlanabilir.
• Yatırımın tamamlanmasına müteakip, Yatırıma başlamadan önceki son 6 aylık
dönemde çalışan işçilere ilave alınan işçiler için yararlanılır.
• 31.12.2010 a kadar yatırıma başlanırsa 1.bölgede 2 yıl, 2.bölgede 3 yıl, 3.bölgede
5 yıl, 4.bölgede 7 yıl prim desteği uygulanır.
• 31.12.2010 dan sonra yatırıma başlanırsa 1.ve 2.bölgede teşvik yok. 3.bölgede 3
yıl, 4.bölgede 5 yıl SGK prim teşviki var. Belli sektörlerde 1.ve 2.bölgeden
4.bölgeye taşınanlara 5 yıl prim desteği uygulanır.
• İşveren hissesinden asgari ücret tutarı üzerinden indirim sağlanır.
Programda Uygulanması
• Personel sicil kartında uygulanacak kanun no sahasına, 25510 yazılır.
• Bordro/Servis/Parametreler/İstihdam sayfasındaki “25510 Sayılı Sigorta Prim
İndirimi” parametresi işaretlenir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Kanun no sahasına yararlanılan ilgili kanun no
yazılarak döküm alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel (25510) altında gruplanır.
5746 SAYILI KANUN
(Ar-Ge SGK Prim Desteği)
Yararlanma Şartları
• Tam zamanlı Ar-Ge Personeline uygulanır.
• Tam zaman eşdeğer Ar-Ge personelinin %10 u kadar Ar-Ge destek personeline
uygulanır.
• İşveren Hissesine % 50 İndirim uygulanır.
Programda Uygulanması
• Personel sicil kartında Teknokent G.V. İndirimi parametresi 1-Doktoralı veya 2-
Doktorasız seçilir.
• Bordro/Servis/Parametreler/İstihdam sayfasındaki “Teknokent G.V. İndirimi”
parametresi işaretlenmeli ve gelir vergisi indirim teşviki için oranlar düzenlenir.
• Personelin puantaj kartında Ar-Ge Çalışma Günü girilir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Kanun no sahasına yararlanılan ilgili kanun no
yazılarak döküm alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel Ar-Ge kapsamında çalıştığı gün kadar
(05746) altında gruplanır.
Sayfa 10
6111 SAYILI KANUN
(6 aydır İşsiz Olan ve Son 6 Ayın İşçi Sayısına İlave Olan 18-29 Yaş Aralığında
Erkek Ve 18 Yaşından Büyük Kadın Sigortalı Çalıştırma İstihdamı)
Yararlanma Şartları
Sigortalı yönünden;
• 01.03.2011 ila 31.12.2015 tarihleri arasında işe alınmış olması,
• 18 yaşından büyük olması,
• İşe alındığı tarihten önceki altı aylık dönemde Kurumumuza verilmiş olan aylık
prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı olmaması,
• Fiilen çalışması
İşyeri yönünden;
• Özel sektör işverenlerine ait olması,
• Sigortalının, ortalama sigortalı sayısına ilave olarak çalıştırılması,
• Yasal ödeme süresi geçmiş prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme
cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması,
• Aylık prim ve hizmet belgelerinin yasal süresi içinde Kurumuma verilmesi,
• Tahakkuk eden sigorta primlerinin yasal süresi içinde ödenmesi şartlarının birlikte
gerçekleşmiş olması gerekmektedir.
18 yaşından büyük 29 yaşından küçük erkekler ile 18 yaşından büyük kadın
sigortalılar yönünden;
• Mesleki yeterlilik belgesine sahip olup bu alanda piyasadan işe alınanlar 48 ay
yararlanacak.
• Mesleki yeterlilik belgesine sahip olup bu alanda iş-kurdan işe alınanlar 54 ay
yararlanacak.
• Mesleki ve teknik eğitim veren orta ve yükseköğretimi veya İş-kur tarafından
düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu bitiren işçileri alanlarında çalıştırmak
kaydıyla piyasadan alınanlar 36 ay yararlanacak.
• Mesleki ve teknik eğitim veren orta ve yükseköğretimi veya İş-kur tarafından
düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu bitiren işçileri alanlarında çalıştırmak
kaydıyla İş-kurdan alınanlar 42 ay yararlanacak.
• Yukarıda sayılan özelliklerin hiç birine sahip olmayarak piyasadan alınanlar 24 ay
yararlanacak.
• Yukarıda sayılan özelliklerin hiç birine sahip olmayarak İş-kurdan alınanlar 30 ay
yararlanacak.
29 yaşından büyük erkek sigortalılar yönünden;
• Mesleki yeterlilik belgesine sahip olup Mesleki ve teknik eğitim veren orta ve
yükseköğretimi veya İş-kur tarafından düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu
bitiren işçileri alanlarında çalıştırmak kaydıyla piyasadan alınanlar 24 ay
yararlanacak.
Sayfa 11
• Mesleki yeterlilik belgesine sahip olup Mesleki ve teknik eğitim veren orta ve
yükseköğretimi veya İş-kur tarafından düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu
bitiren işçileri alanlarında çalıştırmak kaydıyla İş-kurdan alınanlar 30 ay
yararlanacak.
• Yukarıda sayılan özelliklerin hiç birine sahip olmayarak İş-kurdan alınanlar 6 ay
yararlanacak.
Ayrıca 29 yaşını doldurmuş olup olmadığına bakılmaksızın;
• 01.03.2011 tarihinden sonra işe alınan ve işe alındıktan sonra mesleki yeterlilik
belgesi alan, mesleki ve teknik eğitim bitiren sigortalılar 12 ay yararlanacak.
İşveren hissesinden asgari ücret kadar %100 lük indirim uygulanır. (Brüt ücret
üzerinden %5’lik indirim düşüldükten sonra)
Programda Uygulanması
• Personel sicil kartında 6111 Sayılı Teşvik Parametreleri düzenlenir.
• Bordro/Servis/Parametreler/İstihdam sayfasındaki “6111 Sayılı İstihdam Teşviki
İndirimi” parametresi işaretlenir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Kanun no sahasına yararlanılan ilgili kanun no
yazılarak döküm alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel (6111) altında gruplanır.
6486 SAYILI KANUN
(Belirlenen Süre ve İllere göre 6 Puanlık İlave Teşvik Uygulaması)
Yararlanma Şartları
• 01.06.2013 tarihinden itibaren geçerli olacaktır.
• 10 ve üzeri işçi çalıştıran işyerlerinde açıklanan il listesine göre 4, 5 veya 6 yıl
sigorta işveren primi indirimi sağlanır.
• Borcu olmayan işverenler bu kanundan yararlanır.
• %5 lik prim indirimine ilaveten %6 ilave SGK İşveren primi indirimi uygulanır.
Programda Uygulanması
• Bordro/Servis/Parametreler/İstihdam sayfasındaki “6486 Sayılı İşveren Sigorta
İndirimi” parametresi işaretlenir.
• Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde Kanun no sahasına yararlanılan ilgili kanun no
yazılarak döküm alınır.
• E-Bildirgede oluşan xml´de personel (6486) altında gruplanır.
• Uygulanan teşvik rakamları ve ödenecek sigorta primleri gösteren rapor Raporlar /
Özel Tanımlı Raporlar / Özel Rapor Dökümü bölümüne girilip TESVIK raporu
seçilerek alınabilir.